خلاصه ای از زندگی امام نقی (ع)


امام دهم ، حضرت امام على النقى (هادى ) علیه السلام در نیمه ماه ذى الحجه الحرام سال 212 هجرى قمرى در مدینه منوره دیده به جهان گشود. پدر گرامى ایشان امام محمد تقى (جواد) علیه السلام است و نام مادر گرامیشان را سَمانَه نوشته اند. دوران امامت آن حضرت سى و سه سال (از سال 220 هجرى تا 254 هجرى ) به طول انجامید.


امام دهم (ع ) در طول عمر شریف خود با شش خلیفه عباسى معاصر بودند. که اولین آنها معتصم و آخرین آنها ((معتز)) خلیفه عباسى بود.


در دوران امامت ایشان مراقبت و کنترل و خفقان و فشار حکومت به حدى بود که امام دهم را در شهر سامرا که براى خلفاى عباسى عنوان یک پادگان نظامى را داشت سکونت داده بودند. و هر گونه ارتباط و ملاقات با ایشان را توسط ماءموران و جاسوسان خود زیر نظر داشتند.


متوکل خلیفه غاصب عباسى هنگامى که در سال 232 هجرى خلافت را غصب کرد از آنجا که وحشت زیادى از شیعیان داشت امام هادى علیه السلام را از مدینه به سامرا آورد. و علیرغم اینکه امام هادى (ع ) را در پادگان نظامى و زیر نظر ماءموران و جاسوسان خود قرار داده بود، باز شبانه افراد دیگرى را براى بازرسى به خانه امام مى فرستاد.


متوکل بارها دستور داد تا قبر مطهر امام حسین علیه السلام را خراب کنند و مردم را از زیارت آن مرقد مطهر باز دارند. در چنین شرایط سختى بود که امام هادى (ع ) به رهبرى و هدایت شیعیان و پاسدارى از حریم دین خدا مى پرداختند.


پس از متوکل ، منتصر و مستعین ، خلافت را غصب کردند و سپس معتز فرزند متوکل در سال 252 خلافت را اشغال کرد. در سوم رجب سال 254 هجرى قمرى سرانجام امام هادى (ع ) را مسموم کرده و به شهادت رسانید. امام هادى (ع ) در سن چهل و دو سالگى در شهر سامرا به شهادت رسید. مرقد مطهر آن حضرت در شهر سامرا قرار دارد.


(منبع: http://www.ghadeer.org )


امام نقی (ع)  امام نقی (ع)  امام نقی (ع)  امام نقی (ع)  امام نقی (ع)  امام نقی (ع)  امام نقی (ع)  امام نقی (ع) 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد